Elementy 24 – godzinnego systemu przeciwdziałania wadom postawy.
Sen dzieci młodszych wynosi minimum 10-11 godzin. Dziecko powinno mieć własne, dość twarde łóżko, z małą poduszeczką. Grubość poduszeczki powinna mieć tyle żeby wypełniać przestrzeń zawartą między barkiem, a uchem w pozycji leżenia na boku. Najbardziej wszechstronne zastosowanie dla wszystkich wad ma pozycja leżenia na plecach.
Gimnastyka poranna trwa około 15 minut, najlepiej z osobą towarzyszącą, przy uchylonym oknie czy dostępie świeżego powietrza. Charakter ćwiczeń: luźne, obszerne ruch kończyn dolnych i górnych oraz tułowia, biegi i podskoki. Po gimnastyce zalecany jest prysznic, a potem inne poranne zabiegi higieniczne.
Dotarcie do szkoły wiąże się z ekwipunkiem czyli tornistrem. Dzieci młodsze noszą tornister typu żołnierskiego tj. paskami wychodzącymi symetrycznie u góry. Tornister lub plecak powinien być zapakowany tak, aby jego zawartość była równomiernie rozłożona i nie przesuwała się. Starsze dzieci noszą teczki lub worki w jednej ręce. Jest to prawidłowe, gdyż noszenie na plecach większego ciężaru powodowałoby pochylanie się postaci w przód dla zrównoważenia tego ciężaru. Niemniej powinno się dążyć do zmniejszenia liczby noszonych książek, gdyż dla kręgosłupa dziecka stanowi to jednak nadmierne obciążenie.
Praca w szkole łączy się z kilkugodzinnym siedzeniem w ławkach lub przy stolikach, dlatego odpowiednie ich proporcje mają znaczny wpływ na postawę. Dlatego w salach lekcyjnych umieszcza się stoliki różnej wysokości, aby dobrać właściwą wielkość ławki stosownie do wzrostu dziecka.Ćwiczenia śródlekcyjne mają odprężyć dziecko psychicznie i fizycznie.
Zajęcia pozaszkolne dziecka powinny mieć dużo elementów ruchu pod różnymi postaciami. Mogą to być zajęcia na pływalni, uprawianie dyscypliny sportowej, zabawy na powietrzu z rodzicami. Odpoczynek dowolnie przez dziecko planowany, powinien być czynny i wystarczająco
5
długi. Wykonywanie codziennych czynności również wymaga przestrzegania higieny i oszczędzania zarówno stópki jak i kręgosłupa. Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek pracy należy przemyśleć i przygotować sobie optymalne warunki do jej wykonywania.
Dla ucznia odrabianie lekcji jest bardzo ważnym elementem dnia codziennego. Należy zwracać uwagę na postawę przy pracy. Działanie pozycji i czynnika czasu może być wykorzystane w celach poprawy postawy. Bagatelizowanie postawy dziecka przy odrabianiu lekcji może wpływać na nią szkodliwie. Prawidłowa pozycja do pracy to biurko lub stół z oświetleniem padającym z lewej strony i nie rażącym oczu, o wysokości takiej, by przy siedzeniu dziecko opierając się przedramionami o blat stołu miało kręgosłup wyprostowany i barki ustawione poziomo. Wysokość krzesła oczywiście powinna odpowiadać długości podudzi (stopy opierają się o podłogę) wymodelowane oparcie podpiera odcinek lędźwiowo – piersiowy kręgosłupa. Najpraktyczniejsze i najwygodniejsze są produkowane u nas krzesła z regulacją w pionie i poziomie wysokości siedzenia i oparcia. Krzesło takie można dostosować do wzrostu dziecka. Zasadą obowiązującą przy odrabianiu lekcji jest zmienność pozycji. Przy pisaniu, kreśleniu będzie to pozycja zasadnicza omówiona powyżej. Ale przy odrabianiu lekcji ustnych, czytaniu należy częściowo odciążyć kręgosłup i pozwolić dziecku na pozycję klęczącą na taborecie z podparciem na przedramionach. Prace wyłącznie ustne można przygotować w pozycji leżącej na brzuchu, podpierając głowę na dłoniach płasko ułożonych, z książką umieszczoną niżej poza tapczanem. Prawidłowa odległość oczu od książki wynosi 30 cm. Odżywianie ucznia powinno być pełnowartościowe wg ogólnie przyjętych zasad. W przypadku nadwagi u dziecka należy stosować dietę odchudzającą zgodne z zaleceniami lekarza, ponieważ nadmierny ciężar ciała przy słabej muskulaturze stanowi poważny czynnik pogłębiający wadę postawy.
Wadom postawy możemy przeciwdziałać przez:
zapewnienie odpowiednich warunków do spania,
uprawianie gimnastyki porannej,
odpowiednio zapakowany tornister,
zapewnienie odpowiednich warunków pracy w szkole,
stosowanie ćwiczeń śródlekcyjnych stworzenie odpowiednich warunków pracy w domu, stosowanie zmienności pozycji przy odrabianiu lekcji,
prawidłowe odżywianie.